Eindelijk een prijsvechter in taxiland
Weleens een taxi genomen in Nice? Zelfs voor een kippeneindje ben je de hoofdprijs kwijt. Als je al een taxi kunt krijgen, want net als in Nederland trekt menige taxichauffeur zijn neus op voor korte ritjes en laat je gewoon langs het trottoir staan als er niet genoeg te verdienen valt. Niet zo raar daarom, dat er -net als in de luchtvaart- iemand in het gat gesprongen is en een ‘low cost’ taxibedrijf is begonnen, dat zich beperkt tot ritjes onder de 50 km: Easy Take, ook actief in Avignon en Marseille. En dus brak de pleuris uit, met vandaag als hoogtepunt een massale demonstratie van boze ‘erkende taxichauffeurs’ in Avignon. Easy Take zou namelijk aan oneerlijke concurrentie doen. Een woedende Jean Capezza, voorzitter van het ‘syndicat des artisans-taxis du Vaucluse’ dat 40% van de chauffeurs in de regio PACA vertegenwoordigt, brieste vanmorgen in de Nice Matin: “Het zijn VTC’s (voitures de tourisme avec chauffeur) en die moeten minstens 4.40 meter lang zijn, terwijl hun Renaults Kangoo maar 4.20-4.25 meter meten! Wij moeten allemaal drie maanden stage volgen, iets van een andere taal spreken, een vergunning van de préfect hebben en een geijkte taximeter. Die lui werken illegaal!”
Niet waar, volgens Easy Take: “Als we illegaal zouden zijn, hadden we allang niet meer bestaan. Volgens de wet Attali (uit 2008, meer vrijheid voor bepaalde beroepen) mogen we doen wat we doen. En die vergunning hebben de meeste van onze chauffeurs al, de rest is onderweg.”
Maar de echte pijn voor de erkende taxichauffeurs zit ‘m natuurlijk vooral in de tarieven van de prijsvechter, die aanzienlijk lager liggen. Concurrentievervalsing, volgens Capezza: “Onze tarieven worden door de staat bepaald. Voor een VTC gelden andere normen dan voor een taxi.”
En daar maakt Easy Take handig gebruik van. Bovendien zijn de handzame stadswagentjes volgeplempt met reclame; zo is de hele buitenkant beplakt, en worden er binnen op een videoschermpje permanent commercials vertoond. Dat levert voldoende op om de ritprijs laag te kunnen houden. De Easy Take Kangoo’s zijn dan ook al razend populair onder jongeren, met name voor een avondje stappen. “Ja”, smaalt Cappezza, “maar ik zie een serieuze zakenman nog niet voor het Carlton uit zo’n reclamewagentje stappen.”
Dat staat nog te bezien, ook in de zakenwereld is het crisis en wordt er flink bezuinigd. Ook op taxivervoer. En er is maar één manier om te concurreren met de nieuwe prijsvechter: de tarieven omlaag (je hoéft niet per se het vastgestelde maximumtarief te berekenen) en een béétje klantvriendelijker worden. ’t Lijkt Amsterdamse wel, je leest -ook hier- weleens wat….
Deel dit artikel
Meer inspiratie?
Dan hebben we een suggestie! Lees Côte & Provence magazine 4x per jaar met een eigen abonnement en ontvang een prachtig Frankrijkboek, of koop de actuele editie die nu in de winkel ligt.