De Côte d’Azur loopt toch van Saint-Tropez tot aan Menton? Of beslaat de Côte d’Azur nu de héle kust langs de Var en de Alpes-Maritimes? Het is een eindeloos debat in Frankrijk dat al jaren gevoerd wordt en waar eenieder in de loop der tijd een beetje zijn eigen definitie aan gegeven heeft. Côte & Provence verdiepte zich in deze kwestie en ging op zoek naar de daadwerkelijke grenzen van de Franse Rivièra. Want waar begint en waar eindigt dit stukje Middellandse Zeekust nu eigenlijk?
Het boek ‘Côte d’Azur’
De term dook voor het eerst op in 1887. De naam werd bedacht door Stéphen Liégeard, die in zijn boek ‘Côte d’Azur’ verhaalde over zijn reizen langs de Zuid-Franse kust van Marseille tot vlak aan het Italiaanse Genua. Deze advocaat uit Dijon had een villa in Cannes waar hij de winter doorbracht om te schrijven. Met het uitzicht op de Middellandse Zee kwam hij op het idee om zijn boek ‘Côte d’Azur’ te noemen. Denkend aan zijn thuisdepartement de Côte-d’Or verving hij ‘d’Or’ door ‘d’Azur’ wat verwees naar de diepblauwe kleur van de zee. Voor hem besloeg de Côte dus eigenlijk de hele kust van Marseille tot aan Menton.
Gesteggel over de grenzen
In 1942 werd in Frankrijk het Regionaal Comité voor Toerisme – vergelijkbaar met het VVV in Nederland – opgericht om het toerisme in de Franse regio’s te promoten. Er waren op dat moment twee kantoren in de regio aan de Middellandse Zeekust: Marseille voor de Var en Nice voor de Alpes-Maritimes. Het gebied, dat tot dan toe zonder onderscheid de Côte d’Azur werd genoemd, werd geleidelijk opgeëist door de Alpes-Maritimes, die zich dit stukje Middellandse Zeekust toe-eigende. Voor hen liepen, toeristisch gezien, de grenzen bij Théoule-sur-Mer en Menton. Maar de inwoners van de Var waren het hier niet mee eens, aangezien Saint-Tropez, hét symbool van de Côte d’Azur, er dan geen deel van zou uitmaken. Hiermee hadden ze duidelijk een punt. Sindsdien is besloten dat de beroemde kuststrook dus begint bij Saint-Tropez en eindigt bij Menton.
Geen geografische grenzen
De Côte d’Azur wordt dus niet zozeer afgebakend door geografische grenzen maar geeft eigenlijk eerder een begrensd toeristisch gebied weer met een belangrijke marketingfunctie. Het merk ‘Côte d’Azur France’ staat namelijk sinds 2016 geregistreerd en lokale ondernemers zijn hierbij aangesloten om hun produits locaux en terroir te promoten.
De Côte d’Azur heeft dus variabele grenzen, het ligt er maar net aan of je het vanuit een historisch of toeristisch perspectief bekijkt. Neemt niet weg dat dit mooie stukje Zuid-Frankrijk nog altijd symbool staat voor grenzeloos genieten!